Απώλειες – σοκ στον τουρισμό: 21,5 εκατ. λιγότεροι επιβάτες στα ελληνικά αεροδρόμια
«Kαίνε» ρευστό €61 δισ. και μετρούν απώλειες οι αεροπορικές λόγω κορωνοϊού - Στα €39 δισ. υπολογίζονται οι ζημιές για το β' τρίμηνο - 45% μείον η επιβατική κίνηση στις αγορές της Μεσογείου
Καίνε ρευστό από τα ταμειακά τους διαθέσιμα οι αεροπορικές εταιρείες, με τις καθαρές ζημίες για το δεύτερο τρίμηνο του 2020 έως το τέλος Ιουνίου να τοποθετούνται στα 39 δισ. δολάρια, λόγω της κατάρρευσης της επιβατικής κίνησης ελέω κορωνοϊού. Ενδεικτικό αποτελεί το γεγονός ότι στις αγορές της Μεσογείου η εκτίμηση ως προς την πτώση της επιβατικής κίνησης για φέτος- με βάση τα μέχρι σήμερα στοιχεία αφού τα δεδομένα αλλάζουν συνεχώς- κυμαίνεται κοντά στο 45% με απώλειες δεκάδων εκατομμυρίων ταξιδιωτών. Για τη χώρα μας, η πτώση τοποθετείται στο 43% ή αλλιώς 21,5 εκατ. ταξιδιώτες για το 2020.
Τα στοιχεία προέρχονται από την Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), με βάση τη νέα ανάλυση, από την οποία προκύπτει ότι οι αερομεταφορείς μπορεί να χρειαστεί να «κάψουν» ταμειακά διαθέσιμα ύψους 61 δισ. δολάρια κατά τη διάρκεια του δεύτερου τριμήνου του έτους, λόγω ακριβώς της κρίσης του κορωνοϊού. Εξ’ ού και είναι παραπάνω από απαραίτητη η στήριξη από τις κυβερνήσεις, σύμφωνα με τους επιτελείς της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών.
Επισημαίνεται εδώ ότι η ΙΑΤΑ δημοσίευσε προ ημερών την εκτίμηση ότι στο σενάριο που η κρίση στις αερομεταφορές διαρκέσει για περίοδο τριών μηνών η ζήτηση για φέτος θα πέσει σε ποσοστό 38%, ενώ οι απώλειες σε έσοδα από την μειωμένη επιβατική κίνηση διεθνώς θα φτάσει τα 252 δις. δολάρια. Στο ίδιο σενάριο, η πτώση στη ζήτηση για το δεύτερο τρίμηνο του 2020 εκτιμάται στο 71% ως προς την επιβατική κίνηση.
Ενδεικτικά όσον αφορά την πτώση της επιβατικής κίνησης στη Μεσόγειο, στην Ισπανία η πτώση για φέτος με βάση τα νούμερα της ΙΑΤΑ τοποθετείται στο 45%, ποσοστό το οποίο μεταφράζεται σε 93,7 εκατ. επιβάτες, στην Πορτογαλία επίσης 45% ή αλλιώς 21,3 εκατ. επιβάτες, στην Ιταλία στο 44% ή αλλιώς 67,7 εκατ. επιβάτες, στην Τουρκία 42% ή αλλιώς 44,7 εκατ. επιβάτες.
Σε αγορές όπως η Γαλλία το αντίστοιχο ποσοστό πτώσης της επιβατικής κίνησης για τη φετινή χρονιά είναι κατά 44% (65 εκατ. επιβάτες0, ενώ σε μεγάλες αγορές όπως αυτή της Γερμανίας το ίδιο νούμερο ανεβαίνει περισσότερο, φθάνοντας το 47% ή αλλιώς 84,4 εκατ. επιβάτες.
Ο αντίκτυπος, σύμφωνα με τη νέα ανάλυση της ΙΑΤΑ για το β’ τρίμηνο του 2020, όπου η συντριπτική πλειονότητα των αεροπορικών έχει καθηλωμένα τα αεροσκάφη της θα είναι τεράστιος, με τους παρακάτω παράγοντες να είναι καθοριστικοί:
-Καταρχάς, τα έσοδα από τη μειωμένη επιβατική κίνηση αναμένεται να μειωθούν κατά 68%. Το ποσοστό είναι χαμηλότερο σε σχέση με την εκτίμηση για πτώση της τάξεως του 71% όσον αφορά τη ζήτηση, δεδομένου ότι συνεχίζει η δραστηριότητα όσον αφορά τη λειτουργία cargo των αεροπορικών.
-Τα μεταβλητά κόστη αναμένεται να μειωθούν- κατά 70% περίπου στο δεύτερο τρίμηνο- κυρίως σε συνάρτηση με τη μειωμένη δραστηριότητα. Η τιμή των καυσίμων έχει επίσης μειωθεί επηρεάζοντας και αυτή το ύψος των συνολικών δαπανών για τον κλάδο.
-Τα πάγια έξοδα αντιστοιχούν, κατά την ΙΑΤΑ, στο ήμισυ των δαπανών για μία αεροπορική εταιρεία και όπως εκτιμάται αυτά τα (ανελαστικά κατά κύριο λόγο) κόστη αναμένεται να μειωθούν κατά το 1/3, συμπεριλαμβανομένων και των δαπανών των πληρωμάτων. Οι αεροπορικές προχωρούν συνεχώς σε περικοπές, καταβάλλοντας, ωστόσο, προσπάθειες ώστε να διατηρήσουν το εργατικό τους δυναμικό και να βρίσκονται σε ετοιμότητα όταν ομαλοποιηθεί η κατάσταση.
Από τις παραμέτρους αυτές προκύπτει η εκτίμηση για 39 δισ. δολάρια καθαρές ζημίες στο δεύτερο τρίμηνο του έτους, ενώ οι ανάγκες για επιπλέον ρευστό αυξάνονται αν ληφθεί υπόψη και η επιπλέον παράμετρος ότι, με βάση τους υπολογισμούς περί τα 35 δις. δολάρια απαιτούνται για αποζημιώσεις και επιστροφές εισιτηρίων τα οποία έχουν πουληθεί αλλά δεν χρησιμοποιήθηκαν λόγω κορωνοϊού.
Στο πλαίσιο αυτό η ΙΑΤΑ θεωρεί σημαντικές και τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί σε διάφορες χώρες (π.χ. στην Ολλανδία), ώστε να χαλαρώσουν το νομοθετικό πλαίσιο και να λαμβάνουν οι ταξιδιώτες vouchers για μελλοντικά ταξίδια αντί για επιστροφές χρημάτων, δίνοντας «ανάσα» στις ανάγκες των αεροπορικών για ρευστό.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου